Welke MTB moet ik kiezen?

Leer in 6 simpele stappen welke MTB het beste is voor jou. Wat eerst een moeilijke keuze lijkt blijkt door deze 6 stappen te volgen helemaal niet zo lastig. Gewoon omdat de beste keus bovenaan je lijstje komt te staan!

Stap 1 –Bepaal je budget

Ga na welk bedrag je maximaal kunt (of wilt) spenderen aan een je MTB en stel daar de grens. Een goede bike koop je nieuw al voor een bedrag rond de 750,-

Denk daarbij ook aan de kosten voor de extra’s die je nog moet hebben zoals natuurlijk een helm en handschoenen. Ook zijn vaak niet inbegrepen, maar vaak wel onderhandelbaar met de verkoper, de bidonhouder met bidon, een zadeltasje met gereedschap en/of reserverbandje. Kleding en schoenen al dan niet met klik-pedalen zijn later nog aan te schaffen.

Het upgraden van een MTB naar betere onderdelen kan een kostbare zaak zijn. Daarom is het verstandig nu al te investeren in goed materiaal. Uiteindelijk krijg je waar je voor betaalt: een betere fiets betekent ook betere prestaties, kwaliteit en duurzaamheid. Ter indicatie, een fiets afgemonteerd met bijvoorbeeld Shimano Deore, Deore SLX en/of Deore XT  (in willekeurige samenstelling) of Sram NX / GX biedt over het algemeen veel waar voor je geld.

Stap 2 – Kies je stijl

Wees eerlijk tegen jezelf over de manier waarop je de fiets gaat gebruiken. Bedenk goed hoe je de meeste tijd op de MTB gaat spenderen, op welke soorten ondergrond en hoe vaak.

Natuurlijk kun je wel dromen van grootse avonturen in de bergen, maar een All-Mountain MTB  met 140mm veerweg voor en achter is verspilling van een goede fiets en geld als je alleen maar op de  Nederlandse MTB trails rijdt. Dus vraag je zelf af:

  • Wat voor type mountainbiker ben ik en wat vind ik het leukste om te doen op mijn MTB? Dwars door de bossen met de kinderen of hele lange ritten maken? Veel de bergen opzoeken of in een bike-park zo hard mogelijk naar beneden? Wil ik op eigen tempo technische trails berijden of stunten en springen?
  • Wil ik ook wedstrijden gaan rijden op deze nieuwe bike?
  • Ben ik een mix van twee of meer stijlen? Misschien rijd ik wel 80% op cross country trails en 20% in de bergen. Dan is een bike die beide goed aan kan wel handig.
  • Wil ik een bepaalde stijl van MTB-en beheersen binnen 12 maanden of pas over 2 jaar?
  • Maak je niet druk over de vering van een MTB. Als je het niet zeker weet hoeveel vering je nodig hebt komt dat vanzelf goed als het soort fiets uit dit stappenplan rolt. Hoe dat zo? Tegenwoordig hebben de MTB merken een heel goede onderverdeling van de diverse modellen die ze leveren afgestemd op het soort gebruik. Vering en veerweg zijn dan ook op dat gebruik afgestemd. Wanneer je het gebruik van de bike goed kiest  zal dit ook voldoen aan wat je nodig hebt.

Cross Country (XC) MTB’s hebben normaal gesproken een veerweg (travel) tussen de 80 – 120mm. Dit zijn meestal de lichtste en vanwege het gemakkelijk klimmen meest efficiënte fietsen die zeer geschikt zijn voor MTB-en in ons Nederlandse landschap. Er zijn modellen met alleen vering voor (Hardtail = lichter) of voor/achter geveerd (fully = comfortabeler). Een fully is over het algemeen wat duurder in aanschaf en onderhoud. Natuurlijk kun je ook helemaal geen vering kiezen, maar dat is doorgaans geen aanrader voor de minder geoefende biker…

All Mountain of Trail mountain bikes hebben doorgaans 120 – 150mm travel. Deze fietsen zijn ontwikkeld om onder de meest variabele omstandigheden, omhoog en omlaag, in te zetten met zoveel mogelijk plezier. Dit segment wordt vooral gereden door gevorderde MTB-ers vanwege de mogelijkheid optimaal je opgedane skills uit te buiten.

Freeride of Enduro style mountain bikes hebben meestal 150 – 180mm travel, en vormen daarmee een groep tussen de trail en downhill mountain bikes.  Ze zijn gemaakt voor snel en ruig terrein met jumps, stunts en drops tot een meter. Ze gaan ook goed in de klim, het is alleen wat meer werk.

Downhill mountain bikes zijn voor wat de naam al zegt: speciaal voor het zo snel mogelijk een berg af komen! Deze hebben doorgaans 200 – 250mm travel.  Ze zij zwaar, dus vergeet het naar boven fietsen. Dat gaat met een auto, stoeltjeslift of zelfs helikopter. Ze zijn ontworpen om heel snel naar beneden te gaan, hoe ruig het terrein ook is.

Stap 3 – Stel prioriteiten

Wanneer je budget bepaalt met welke bike je eindigt zul je niet altijd alles krijgen wat je wenst. Dat gezegd hebbende is het goed prioriteiten te stellen zodat je in ieder geval krijgt wat je echt nodig hebt. Een lijstje maken kan je helpen te bepalen of je budget toereikend is…

Vraag jezelf af op welke gebieden je verbetering wenst met betrekking tot je MTB skills. Een paar vragen die tot nadenken aanzetten:

  • Heb je een lichtere fiets nodig om beter te worden als wedstrijdrijder?
  • Heb je genoeg aan voor vering of mis je het comfort en de betere handling in meerdere soorten terrein van een volledig geveerde bike?
  • Heb je een fiets nodig die meer relaxed is bij hogere snelheden dan je huidige fiets? Een voorwiel dat iets meer uitsteekt bijvoorbeeld zal een minder nerveus gedrag van de fiets opleveren.
  • Wil je een fiets die veel instel- en afstelmogelijkheden heeft met betrekking tot vering, remmen en verstellers voor de versnellingen?
  • Wielformaat 27.5 (650B) of 29-er al dan niet in een plus formaat?   – laat Stap 4 je helpen bij die vraag!

Step 4 – Test rijden, test rijden, test rijden…

Waarom testrijden zo belangrijk is:

  • Op papier lijken twee gelijk geprijsde fietsen van verschillende merken behalve de kleur misschien al gauw hetzelfde. Maar als je er op rijdt kan dat verschil opeens levensgroot zijn en niet wat je er van verwacht had.
  • Hoe meer testritten je maakt op verschillende MTB’s hoe meer vergelijkingsmateriaal je hebt. Kennis is macht!
  • Hoe meer MTB’s je probeert hoe meer subtiele verschillen je zult ontdekken. Dat zit ‘m bijvoorbeeld al in de geometrie en hoe dat je manier van rijden beïnvloed.
  • Neem de tijd voor het proefrijden op zoveel MTB’s als jij denkt nodig te hebben. Liefst op het terrein waar je normaal ook rijdt en met geschikte banden en afstelling. Op die manier zul je zien dat de keus eigenlijk al voor je gemaakt wordt.

Stap 5 – Bike Fit

Indien mogelijk maak gebruik van ‘bike fitting’. Een beetje serieuze dealer meet je helemaal op en zorg er voor dat een fiets helemaal op jou wordt afgestemd.

Een ‘bike fitting’ bestaat uit het bepalen van de juiste framemaat, zadelhoogte en -diepte, cranck lengte en aanpassingen aan stuur breedte/diepte en hoogte. Soms moet je daarvoor betalen, maar het loont vaak de moeite en kosten. Niet alleen zul je je comfortabeler voelen op je bike, maar je zult ook efficiënter je krachten kunnen over brengen omdat alles is afgestemd op jou fysiek.

Stap 6 – Banden

De juiste banden zijn ZOOO belangrijk! Het is heel goed mogelijk dat de standaard gemonteerde banden helemaal niet geschikt zijn voor het soort terrein waarop je graag rijdt. Over het algemeen is het echter heel goed mogelijk om bij aanschaf de banden te laten wisselen zodat ze passen bij het gebruik. Vaste vlakke ondergronden hebben weinig noppen nodig, terwijl je met mul zand of oneffen terrein die juist wel goed kunt gebruiken. En kijk dan ook naar de bandenspanning. Hoe harder de banden hoe sneller je op vlakke stukken bent, maar het comfort is beduidend minder. Op oneffenheden is minder lucht in de banden niet alleen comfortabeler maar je hebt ook meer grip = minder “angstige” momenten.

TIP: Sluit je aan bij een MTB club die ook trainingen verzorgd. Daar krijg je zoveel info en hulp als je wenst en werk je op een leuke manier aan je skills.

Tekst: Marco Barelds – MTB3 instructeur MBC Xtrail